Анализ и трендове при продажбите на вътрешно-складова техника в България през 2021
Публикуванo на 08.02.2022
автор: Боян Джамбазов
Предварителни бележки:
- Данните за количествата продажби на складови машини се базират на независимо проучване от маркетингова агенция, името на която не сме упълномощени да съобщим
- Количествата продажби са само за нови, неупотребявани машини
- Групировката на различните типове машини е по задание на поръчителя на проучването и е възможно да не съвпада с други подобни класификации
Цитираните групи включват следните видове техника:
Група 1 – Електрокари
Група 2 – Мотокари и други складови машини с двигатели с вътрешно горене
Група 3 – Складови седлови машини. В тази група се включват: рич-трак ; ордер-пикер ; ел.палетни колички и стакери с платформи за водача
Група 4 – Ръчно-водима техника. Тук се включват: транспалетни колички, стакери и ел.палетни колички без платформи за водача.
Група 5 – Други. В тази група основно се отнасят електрифицирани транспалетни колички и друга малка техника не попадаща в другите групи
За никого вече не е тайна, че веригите за доставки в периода на Ковид пандемията, са силно нарушени. Цената за транспорт на 40 футов контейнер от Китай до България, нарасна от 2 000 до рекордните 16 000 долара. Но дори и на тази цена доставките се бавят с 2-3 месеца повече от обичайното. Това накара много компании да повишат гаранционните си запаси от суровини, материали и стоки. Ако преди пандемията, тримесечна обращаемост се считаше за лошо планиране на запасите, сега поддържането на запаси за 6-12 месеца се счита за мъдро решение. Следвайки този тренд много компании в България започнаха да разширяват своите складови бази. Можем да твърдим, че изграждането и реновирането на индустриални помещения е в разцвета си. За последната година ние от Логистична Академия бяхме ангажирани в идейното проектиране на складове с обща площ над 100дка.
На фона на увеличението на складовите площи логично растат и поръчките за нова складова техника. През 2021 година продажбите в този сектор са нараснали от 50% до 213% в различните групи, като нямаме нито една група, в която да се регистрира спад.
Както се вижда от приложените данни ръстовете са значими и са по-скоро типични за развиващ се пазар. Това вече не е учудващо, защото пандемията доведе до подобни ръстове и в други сектори.
Интересна е статистиката за дела на продажбите от европейски производители и внос от страни извън ЕС:
По отношение на групата на седловите машини европейските доставчици имат пълна хегемония, която се запазва и през 2021. В обратна тенденция са продажбите на мотокари, където въпреки намаляващия дял в относително изражение на доставките от страни извън ЕС, ясно се вижда, че те доминират на българския пазар.
Прави впечатление и бързо нарастващия пазар на дребни електрифицирани машини. Дали поради увеличаващата се цена на труда и липсата на складови служители или просто в стремежа си да ускорят потока на стоки, българските предприемачи плахо се насочват към локално подобряване на обработката на стоки.
Как ще се развие пазара на складова техника през 2022 година е трудно да се прогнозира. Основният фактор, който ще окаже влияние върху неговото развитие, са сроковете на доставка, които при някои машини като рич-трак, са се увеличили от 10 на 36 седмици. Това означава, че в статистиката за 2022, ще влязат поръчки направени до края на април месец. За съжаление проектите за пълно или частично автоматизиране на складовите операции все още са твърде екзотични за България, поради което считаме, че пазарът на традиционно оборудване ще запази потенциала си да нараства.
През тази година очакваме и реализацията на най-мащабния проект за внедряване на автономно управлявани машини ( AGV ) в България на стойност от близо 1 млн.лева.